Porównamy trzy najbardziej popularnych CMS do tworzenia sklepów internetowych: Magento, OpenCart, WooCommerce. Magento uruchomiony w 2008 roku, i na dzień dzisiejszy neleży do eBay, OpenCart również uruchomiony w 2008 roku, WooCommerce jest najmłodszym systemem wśród nich, który uruchomiony w 2011 roku. Rozważmy niektóre zalety i wady każdego z nich.
Magento
Magento, który początkowo był nazywany Bento, został uruchomiony w 2008 roku. Początkowo właścicielem Magento była firma Varien, następnie ona sprzedała 49% udziałów firmie eBay, która póżniej kupiła wszystkie pozostałe udziały. Teraz Magento oferuje wersję Enterprise oraz wersję Community, które można pobrać za darmo tutaj. Istnieje wiele oficjalnych szablonów oraz dodatków Magento. Szablony zazwyczaj kosztują około 99$, dodatki mogą być bardzo kosztowne od 100$ do 1000$.
Zalety
Magento najlepiej używać dla tworzenia większych sklepów internetowych, które potrzebują wiele różnych funkcji. Ten CMS pozwala na uruchomienie dużego sklepu internetowego z dużą ilością ustawień. On może latwo obsługiwać tysiące produktów z różnymi systemami platności, w różnych walutach oraz w wielu językach. Za pomocą Magento można osiągnąć dowolnej funkcjonalności.
- Darmowa wersja Community
- Elastyczność
- Stosowany do dużych sklepów internetowych
Wady
Bądź gotowy poświęcić dużo czasu na konfigurację witryny oraz przeczytanie dokumentacji. Magento nie jest latwy dla początkujących.
Cena dodatków Magento wynosi kilkaset dolarów. Jeszcze jeden ważny punkt – to wydatki na hosting. Magento będzie działać powoli na zwykłym hostingu, więc będzie potrzebny serwer SSD VPS albo dobry hosting.
- Drogie dodatki
- Brak deweloperów
- Drogi hosting
OpenCart
Jeżeli szukasz bardziej prostszego rozwiązania do tworzenia sklepu internetowego – alternatywą jest OpenCart, który o wiele łatwiejszy w konfiguracji i w pracy. On ma dużo możliwości do tworzenia sklepów internetowych, a także ma dużą ilość darmowych i płatnych szablonów oraz dodatków. OpenCart obecnie posiada ponad 14 000 modułów, wymienionych na oficjalnej stronie internetowej, w tym ponad 2700 szablonów, koszt których wynosi od 0$ do 69$, jest to o wiele tańsze, niż Magento.
Zalety
Jak już wspomniano, cena modułów i szablonów jest niska, i jest duży wybór darmowych dodatków. CMS jest bardzo prosty i łatwy do opanowania w krótkim czasie. Panel administratora jest bardzo dobrze zaprojektowany, dlatego można łatwo zrozumieć jak z nim pracować. Na oficjalnej stronie OpenCart można znaleźć dokumentacje oraz różne pomocnicze filmy-tutoriale.
- Duża ilość darmowych dodatków
- Tanie płatne dodatki
- Duża funkcjonalność
- Dobrze zaprojektowany interfejs panelu administratora
Wady
- Długi czas ładowania strony internetowej
- Niepoprawny adres URL, wymagana jest wtyczka
WooCommerce
WooCommerce został uruchomiony w 2011 roku przez firmę WooThemes, która jest jedną z największych firm. WooCommerce ma dużą liczbę szablonów i wtyczek dostępnych dla niego. Dodatkowy bonus, że CMS działa na WordPress. WooCommerce może korzystać z większości wtyczek przeznaczonych dla WordPress, z czego wynika że jest posiadaczem największej liczby dostępnych dodatków spośród wszystkich wymienionych powyżej CMS-ów.
Zalety
Największą zaletą jest to że WooCommerce wykorzystuje WordPress jako CMS – to wiele dostępnych deweloperów, wiele darmowych szablonów i wtyczek, które są bardzo proste w instalacji i obsłudze, regularne aktualizacje, poprawne adresy URL oraz mozliwość działania na słabym hostingu.
WooCommerce bardzo łatwy w konfiguracji – wystarczy zainstalować WordPress oraz aktywować wtyczkę, i on sam utworzy odpowiedzie strony. Na stronie internetowej WooThemes można znaleźć dokumentacje oraz dużo różnych wtyczek dostępnych w dobrej cenie, zazwyczaj około 49$.
- Darmowa podstawowa wtyczka
- Kompatybilność z wtyczkami WordPress
- SEO
- Łatwy w użyciu
- Minimalne wymagania dotyczące hostingu
- Wiele deweloperów
Wady
WooCommerce nie zawiera dużo podstawowych funkcji, więc aby uzyskać odpowiednią funkcjonalność potrzebna duża ilość wtyczek.
Wady korzystania z WooCommerce można zastosować do WordPress w ogóle – duże prawdopodobieństwo włamania do witryny, to znaczy że musisz upewnić się, że używana jest najnowsza wersja WordPress i zainstalować dodatkowe wtyczki bezpieczeństwa. Również należy sprawdzić czy aktualizacja WordPress nie narusza funkcjonalność żadnych wtyczek. Najlepiej zawsze robić kopię przed aktualizacją.
- Wymaga więcej płatnych rozszerzeń
- Nie ma bezpłatnej pomocy technicznej
- Musi być zawsze zaktualizowany
- Należy podjąć dodatkowe środki bezpieczeństwa
Wnioski
Jak widać każdy CMS ma swoje zalety i wady. Magento jest naprawdę potężnym CMS za pomocą którego można uruchomić bardzo duże sklepy internetowe. OpenCart latwy dla zrozumienia, tak że jego opanowanie nie potrwa długo. Do pracy z WooCommerce niezbędne jest posiadanie wiedzy w WordPress.
Comments 3 komentarze
Maciej Swoboda
Dzięki za porównanie. Myślę, że zabrakło Prestashop, który jest (jeszcze) najprawdopodobniej najpopularniejszym rozwiązaniem e-commerce w Polsce (nie licząc platform SaaS).
Przy Magento trzeba wziąć pod uwagę dość duże koszty. Myślę, że deweloperów nie tyle brakuje, co są kilkukrotnie drożsi niż np. deweloperzy WordPress/WooCommerce.
Osobiście korzystam z WooCommerce, tworzę również wtyczki, więc znam platformę bardzo dobrze. Nie powiedziałbym, że funkcje są ograniczone, choć prawdą jest, że aby wycisnąć z niego cały potencjał to trzeba się nimi wesprzeć, zwłaszcza biorąc pod uwagę polskie warunki.
Jeśli chodzi o support WooCommerce to nie ma darmowego oficjalnego wsparcia (choć czy ktoś w ogóle je daje do darmowych rozwiązań)? Ale po to jest właśnie społeczność. A społeczność WooCommerce jest bardzo duża i aktywna. Pomocy można szukać na oficjalnym forum WordPressa czy np. na Facebooku w grupie dedykowanej polskiemu wsparciu WooCommerce: https://www.facebook.com/groups/WooCommercePL/
WooCommerce wygrywa ogromną społecznością związaną z WP oraz tym co zbudowali WooThemes. Stawiam, że będą dalej bardzo aktywnie rosnąć w siłę :)
Janunsz Kamiński
Ciekawe porównanie! Woo staje coraz popularniejsze ;)
pablo
No tak ale Magento i Opencart to platformy e-commerce pisane od początku do końca pod sprzedaż w internecie. Woocommerce to wtyczka rozszerzająca możliwości Wordpress o funkcje sklepowe. Jeżeli chcemy założyć sklep internetowy to powinniśmy skorzystać z systemu e-commerce. Ponieważ są po prostu lepsze i bardziej dopasowane do handlu. Instalacja Wordpressa a potem Woocommerce po to by otworzyć sklep internetowy jest bez sensu. Mylę się? :)