15 lut

Jak wybrać hosting dla sklepu internetowego?

hosting dla sklepu www

Światowy trend migracji wszystkiego do Internetu sprawił, że tworzenie sklepów online typu marketplace stało się standardem dla firm o różnych skalach i branżach. Jedno z pierwszych pytań przy założeniu sklepu dotyczy wyboru serwera lub hostingu.

Wybór niezawodnego hostingu dla sklepu internetowego – jest podstawą i fundamentem, jak przy budowie domu. W tym artykule opiszemy  jakie są typy hostingu, jakie wymagania powinien spełniać serwer do sklepu internetowego.

Czym jest hosting – prostymi słowami?

Hosting zapewnia stabilność działania strony przy nagłym lub stałym obciążeniu przez dużą ilość użytkowników dzięki ustawionym limitom w pakiecie oraz dedykowanym zasobom serwera. Przy tworzeniu sklepu internetowego wybranie odpowiedniego serwera jest tak samo obowiązkowe, jak wybranie lokalu przy organizowaniu sklepu stacjonarnego.

Kiedy wpisujemy adres strony internetowej w przeglądarce nawet się nie zastanawiamy o tym, że gdzieś działa komputer 24/7 i wysyła przez siec Internet obrazki i teksty do nas, naszego komputera lub telefonu. Właśnie taki komputer ze stronami nazywa się serwerem. Firma, która utrzymuje, zarządza i sprzedaje zasoby do przechowywania stron – nazywa się firmą hostingową lub hostingiem. I jej głównym zadaniem jest utrzymywanie strony online 24/7 bez przerw.

Szczegółowy opis oraz wyjaśnienia czym jest hosting można znaleźć tutaj.

Czym się różni hosting dla strony od hostingu dla sklepu?

Hostingi dla zwykłych stron internetowych i sklepów internetowych są prawie takie same, ale ze względu na to, że w przypadku sklepów prowadzony jest handel online – należy zwrócić uwagę na niektóre szczegóły. Wymagania dotyczące wyboru serwerów do ecommerce  wynikają z funkcji, które te strony proponują.

Z kodem RABATNABLOG można wykupić hosting dla PrestaShop już za 186 zł/rok brutto z dodatkowym rabatem 15% na serwerze z NVMe SSD,  Litespeed, procesorem 5.3 Ghz, który automatycznie przyśpieszy stronę dzięki najnowszym technologiom wraz z rozszerzonym wsparciem 24/7.

Dla sklepów internetowych czynnik sezonowości jest istotny, ponieważ w określonym krótkim czasie obserwuje się gwałtowny wzrost użytkowników (np. podczas Black Friday czy Walentynek), a zadaniem hostingu jest utrzymanie sklepu online nawet z wysokim obciążeniem serwera. W związku z tym w wykupionym pakiecie czy serwerze musi być uwzględniona rezerwa wolnych zasobów. Przez brak dostępnych zasobów strona będzie wyświetlała Błąd serwera, co będzie oznaczało stratę klienta.

Kolejną zasadniczą różnicą od zwykłych stron jest duża ilość podstron w sklepie internetowym. Katalog z produktami zakłada tworzenie osobnej podstrony dla każdego produktu, co z kolei oznacza że rośnie ilość przechowywanych danych oraz plików na dysku hostingu. Z czasem asortyment będzie się rozrastał, więc posiadanie dużej przestrzeni dyskowej z możliwością Rozszerzenia jest jednym z kluczowych wymagań.

Rodzaje hostingów oraz ich wykorzystanie dla różnych sklepów internetowych

Od rodzaju wykupionej usługi będzie zależała ilość dostępnych funkcji oraz koszt jej utrzymania. Istnieje trzy główne typy hostingów:

hosting wirtualny lub współdzielony (Virtual Hosting)

— miejsce na serwerze, na którym znajdują się również strony innych klientów;

Hosting współdzielony SSD jest najtańszą opcją do przechowywania oraz uruchomienia strony. Na serwerze współdzielonym znajduje się kilka tysięcy stron różnych klientów, w razie potrzeby można zwiększyć pakiet (dysk lub inne parametry) w dowolnym momencie. Jednak maksymalny poziom obciążenia będzie ograniczony limitami pakietu.

Taki hosting może być odpowiednią opcją dla właścicieli stron, które odwiedzają nie więcej niż ok. 1,5 tys. osób dziennie.

serwer wirtualny (Virtual Private Server – VPS / Virtual Dedicated Server – VDS)

— część serwera fizycznego, która jest niezależna od innych części dzięki wirtualizacji;

Przy dzierżawie serwera wirtualnego klient otrzymuje stałe wydzielone zasoby serwera fizycznego, na jednym takim serwerze dedykowanym znajduje się kilka niezależnych serwerów wirtualnych. Oznacza to, że sklep internetowy dostaje wybrane specyfikacje procesora, dysk i pamięć RAM, a każdy z parametrów można zwiększyć w przyszłości. Zakup serwera VPS jest opłacalny, kiedy sklep wymaga specjalnych wtyczek serwera www lub jego konfiguracji. Teoretycznie zakup usługi VPS można rozważyć przy ok. 15 tys odwiedzających dziennie lub w sklepie znajduje się kilka tysięcy produktów.

serwer dedykowany (Dedicated Server, DS)

— serwer fizyczny, zasoby którego są w 100% dostępne klientowi.

Najdroższa opcja do utrzymania strony internetowej ponieważ pozwala na wykorzystanie wszystkich zasobów serwera dedykowanego i konfiguracji w dowolny sposób. Wykorzystanie takiego rozwiązania wymaga wiedzy administracyjnej lub wsparcie techniczne dostępne 24/7. Serwer dedykowany wybierają sklepy ecommerce oraz marketplace, które codziennie odwiedzają dziesiątki tysięcy osób.

Z kodem RABATNABLOG można wykupić hosting WordPress Turbo już za 186 zł/rok brutto z dodatkowym rabatem 15% na serwerze z NVMe SSD,  Litespeed, procesorem 5.3 Ghz, który automatycznie przyśpieszy stronę dzięki najnowszym technologiom wraz z rozszerzonym wsparciem 24/7.

Podsumowują, najtańszy hosting wirtualny nie będzie najlepszym rozwiązaniem dla sklepu, sprzedającego ogromną ilość produktów, a skala odwiedzających jest na poziomie kilku tysięcy dziennie. Podobnie jest z zakupem serwera dedykowanego dla sklepu z kilkoma produktami, co będzie nie opłacalne i nieodpowiednim rozwiązaniem na chwilę obecną.

W dowolnym momencie usługi można przenosić, zmieniać konfiguracje pakietów hostingowych lub serwerów VPS z kilkuminutową niedostępnością strony internetowej.

Więc, przy wyborze hostingu dla sklepu internetowego podstawowymi parametrami będą: dzienna ilość odwiedzających ludzi oraz ilość podstron/produktów.

Jak wybrać hosting dla sklepu internetowego?

Po wyborze typu hostingu dla strony ecommerce polecamy zwrócić uwagę na takie punkty:

niezawodność dostawcy – sprawdzamy ile lat działa na rynku firma hostingowa i gdzie fizycznie znajdują się serwery, w jakiej serwerowni (centrum danych);

szybkość – weryfikujemy np. przez uruchomienie konta testowego jaki sprzęt jest używany i jakie łączę jest połączone w konsoli SSH;

wsparcie techniczne – całodobowe wsparcie, kwalifikacje specjalistów, czas reakcja są decydującymi parametrami do szybkiego rozwiązywania problemów dla sklepu internetowego;

kopie zapasowe – dzięki automatycznym kopiom zapasowym – strona, poczta i ustawienia będą regularnie kopiowane, i w razie nieprzewidzianych sytuacji będzie możliwość przywrócić dane;

ilość pamięci – pamięć RAM jest jednym z najważniejszych parametrów określających m.in. ile odwiedzających będzie mogło wejść jednocześnie na stronę. Miejsce na dysku jest wykorzystywane do przechowywania plików oraz baz danych;

cena – zwykle za wysokiej jakości usługi musimy trochę zapłacić, ponieważ zbędne oszczędzanie może spowodować sytuacje, gdy strona będzie niedostępna i nikt nie będzie mógł pomóc. Najlepiej znaleźć hosting, w którym stosunek kosztów do jakości jest optymalny 🙂

Podsumowanie

Szukając hostingu dla sklepu internetowego musimy dokładnie sprawdzić szczegóły oferty i pakiety różnych firm hostingowych, ceny w pierwszym roku oraz kolejnych latach. Wsparcie techniczne oraz wykorzystywane technologie na serwerach będzie podstawą do założenia, że wybrany dostawca hostingu jest wiarygodny.