09 maj

PrestaShop vs WooCommerce – co jest lepsze?

prestashop vs wordpress

Wybór odpowiedniego rozwiązania dla sklepu internetowego jest najważniejszą rzeczą przy wyborze platformy ecommerce do sprzedaży online. Wśród wielu rozwiązań są PrestaShop oraz WooCommerce. To dwie znane nazwy dzięki funkcjom oraz wygody, które przynoszą użytkownikom. Jednak sprzedawcy zwykle czują się dość zdezorientowani gdy trudno jest rozróżnić te dwie platformy.

PrestaShop vs WooCommerce: Co jest najlepsze? Jest to trudna kwestia, zwłaszcza gdy uświadomisz sobie, że podjęta przez ciebie decyzja będzie miała duży wpływ na przyszłe plany rozwoju.

PrestaShop

PrestaShop jest otwartą platformą e-commerce,  przy pomocy której można uruchomić niemal każdy rodzaj sklepu internetowego. CMS PrestaShop można zainstalować prawie na dowolnym hostingu i uzyskać dostęp do dużej ilości szablonów i modułów, które znacznie rozszerzają funkcjonalność sklepu.

Jedną wadą korzystania z PrestaShop (i większości innych darmowych platform e-commerce typu open-source) jest to, że nie ma dostępu do dedykowanego wsparcia. Dostępna jest obszerna dokumentacja online, która pomaga rozwiązywać problemy i wdrażać nowe funkcje. Ale zawsze można zwrócić za pomocą do ekspertów za dodatkową opłatę, w innym przypadku działasz w dużej mierze na własną rękę.

WooCommerce

WooCommerce jest bardzo elastyczną, otwartą wtyczką eCommerce wbudowana w WordPress. Od czasu premiery w 2011 roku szybko stał się podstawowym rozwiązaniem dla użytkowników poszukujących platformy do prowadzenia sklepu internetowego. Ze względu na charakter open-source można dostosować każdy aspekt sklepu i łatwo zbudować niestandardowe projekty i funkcjonalność.

Motywy do WooCommerce, sklepu internetowego

Integracja systemu zarządzania treścią WordPress z WooCommerce polega na zainstalowaniu specjalnych wspierających sklep motywów do wyświetlania listy produktów, karty produktu oraz koszyku i filtrów. Dodatkowo mogą być od razu ostylizowane dodatkowe obrazki z informacjami o wyprzedaży, ograniczonej ilości lub metodach płatności.

Porównanie

Teraz, gdy już jest pomysł na tematykę sprzedawanych produktów oraz ich ilości – przejdziemy do tego, co każda platforma ecommerce ma do zaoferowania. Porównamy PrestaShop vs WooCommerce obok siebie. Zaczniemy od omówienia ceny.

Cena

Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce są oprogramowaniem typu open-source, co oznacza, że można je pobrać i zainstalować na dowolnym serwerze. Hostovita.pl to świetna opcja dla osób, którzy chcą uruchomić sklep internetowy przy niskim budżecie. Aby skonfigurować WooCommerce, potrzebna jest zainstalowana strona z WordPress, domena i hosting. W Hostovita.pl takie pakiety hostingowe zaczynają się już od 18 zł miesięcznie.

Średnio można wydać zaledwie 15-20 zł na utworzenie strony internetowej WordPress z WooCommerce lub zainstalowanie PrestaShop, jeśli wybierzesz tani hosting współdzielony i domenę. Jednak warto kupić płatny szablon i potrzebne wtyczki, aby zwiększyć funkcjonalność sklepu. Chociaż szablony i wtyczki PrestaShop bywają droższe niż te dla WordPress, to ten drugi oferuje znacznie większy wybór. Cena dobrych szablonów dla stron z WooCommerce zaczyna się od ok. 200 zł, dla PrestaShop od ok. 150 zł.

WooCommerce oraz PrestaShop zapewniają darmowe i płatne szablony oraz wtyczki, które mogą rozszerzyć możliwości sklepu internetowego. Chociaż nie są one wymagane, ale mogą pozytywnie wpłynąć na wrażenia klientów.

Wsparcie

WooCommerce nie oferuje bezpośredniego wsparcia dla użytkowników, gdy pojawiają się problemy. W rzeczywistości sprzedawcy nie mogą rozwiązać swoich problemów za pośrednictwem czatu na żywo lub telefonu, zamiast tego mogą szukać pomocy u dużej społeczności. Poza tym, niektóre zasoby, takie jak FAQ, artykuły i dokumentacja, są również dostępne, aby prowadzić użytkowników i pomóc im radzić sobie z problemami. Innym sposobem uzyskania pomocy, jest otwarcie zgłoszenia w dziale pomocy technicznej na stronie WooCommerce. Chociaż zadeklarowano, że specjaliści WooCommerce odpowiadają na pytania w ciągu 24 godzin, ale rzeczywisty czas będzie zależał od złożoności problemów.

Z drugiej strony PrestaShop oferuje dwie główne usługi wsparcia: PrestaShop Online Assistance i PrestaShop Technical Assistance. Pierwsza opcja zapewnia wiele bezpłatnych zasobów dla użytkowników: przewodniki, często zadawane pytania (FAQ) i kursy szkoleniowe (dla sprzedawców i programistów). Jeśli nie możesz znaleźć odpowiednich rozwiązań w ramach tych zasobów, należy odwiedzić fora PrestaShop, gdzie społeczność liczy ponad 1.2 milionów członków i wiele już rozwiązanych problemów. Druga opcja to PrestaShop Technical Assistance. Jest to wyjątkowa usługa PrestaShop w porównaniu do innych platform. Dzięki usłudze właściciele sklepów rozmawiają telefonicznie z ekspertem PrestaShop, aby rozwiązać problem w ciągu 15 minut. Jednak koszt nie jest tani. Cena za taką usługę zaczyna się od 249 Euro + VAT, i rośnie w zależności od poziomu wsparcia.

Funkcje oraz wtyczki, rozszerzenia

PrestaShop i WooCommerce mogą działać niezależnie na dowolnym hostingu, jeśli chodzi o funkcje. W obu przypadkach, podstawowe oprogramowanie umożliwia tworzenie w pełni funkcjonalnego sklepu internetowego, który może sprzedawać setki produktów.

Jednak, jeżeli jest potrzeba w dodatkowych funkcjach, zawsze można zainstalować różnego rodzaju rozszerzenia i dodatki. Rozszerzenia WooCommerce to również wtyczki WordPress. Są jednak również nazywane jako rozszerzenia dla e-commerce.

Można łatwo znaleźć setki gotowych darmowych wtyczek, przeglądając repozytorium wtyczek WordPress.org/plugins/ lub stronę WooCommerce.com. Oficjalny sklep z dodatkami WooCommerce oferuje ponad 800 wtyczek:

woocommerce store

Wtyczki WooCommerce

Dostępne są zarówno darmowe, jak i premium rozszerzenia do WooCommerce. Wtyczki premium średnio kosztują około 50-130 USD rocznie (są również tańsze 🙂 ). W opłaconej subskrypcji użytkownik otrzymuje również dostęp do pomocy technicznej i aktualizacji modułu.

woocommerce wtyczka

Chcielibyśmy tylko zwrócić uwagę, że piszemy o rozszerzeniach dedykowanych dla WooCommerce. Jeżeli weźmiemy do uwagi wtyczki WordPress – to ich liczba wzrośnie do ponad tysiąca. Wiele z tych wtyczek nie mają nic wspólnego z e-commerce, ale mogą pomóc w dodawaniu nowych funkcji do sklepu oraz strony.

PrestaShop nie jest zły, jeśli chodzi o dostępne wtyczki i moduły – istnieje ich ponad 4000 bezpłatnych i płatnych. Można znaleźć je w oficjalnym sklepie rozszerzeń:

prestashop marketplace

Moduły PrestaShop

Ceny modułów PrestaShop są przeróżne. Zazwyczaj roczne licencje na wtyczki zaczynają się od około 80 USD. Mogą jednak wynosić nawet $250, w zależności od ich funkcjonalności.

WooCommerce ma przewagę w cenach rozszerzeń, chociaż PrestaShop wygrywa liczbą opcji. Jednak biorąc do uwagi dostępne wtyczki WordPress, możliwości dostosowywania WooCommerce stają się prawie nieograniczone.

Jako przykład można zobaczyć, że najpopularniejsze kreatory stron WordPressa mogą również tworzyć i dostosowywać strony produktów i sklepów WooCommerce. Nie znajdziesz tych kreatorów stron w oficjalnym katalogu rozszerzeń WooCommerce. Mimo to mogą pomóc w rozszerzaniu funkcjonalności platformy e-commerce.

Motywy oraz zmiana wyglądu

Dzięki podejściu open-source zarówno WooCommerce, jak i PrestaShop pozwalają użytkownikom na dowolną personalizację. Sprzedawcy mogą tworzyć i projektować sklepy, jak chcą, im lepsze umiejętności techniczne, tym lepszy projekt i wydajniejszy sklep. Jednak użytkownicy, którzy nie są obeznani z technologią, mają tendencję do wybierania szablonów wśród proponowanych na samej platformie. Przyjrzyjmy się bliżej sklepom z dodatkami Prestashop oraz WooCommerce, aby zobaczyć różnice. WooCommerce oferuje właścicielom sklepów tylko 19 motywów. Jednak użytkownicy mogą również skorzystać z motywów WordPress, przeglądając np. Themeforest, aby wybrać najbardziej odpowiedni z ponad 48,000 szablonów dla sklepu internetowego. Cena płatnych motywów WooCommerce zwykle zaczyna się od 29.99 USD.

Z drugiej strony oficjalny sklep z dodatkami PrestaShop ma prawie 3.200 dostępnych motywów. Jednak wszystkie z nich są płatne, a ich ceny zaczynają się od 59.99 USD. Zarówno z motywami WooCommerce, jak i PrestaShop, użytkownicy mogą uzyskać dostęp do kodu motywów, a następnie dostosować je za pomocą kodu JavaScript lub HTML.

Bezpieczeństwo

Przy planowaniu założenia i prowadzenia sklepu internetowego, musimy dołożyć wszelkich starań, aby ochronić dane klientów na naszej stronie internetowej. Biorąc pod uwagę, jak popularne są WooCommerce i PrestaShop – obie CMS są częstym celem dla hakerów.

Patrząc na publicznie ujawnione luki w obu platformach w ciągu ostatnich kilku lat, PrestaShop miał więcej incydentów związanych z bezpieczeństwem niż WooCommerce. Od 2017 roku ujawniono 84 luk w zabezpieczeniach PrestaShop, oraz 21 dla WooCommerce.

Luki w PrestaShop

Kolejnym ważnym aspektem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jest częstotliwość aktualizacji. Przestarzałe oprogramowanie jest bardziej podatne na ataki i naraża sklep ecommerce na potencjalne włamanie się.

W tym aspekcie zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce zyskują bardzo dobre oceny. Obie CMS zazwyczaj publikują aktualizacje i poprawki co miesiąc (lub prawie co miesiąc w niektórych przypadkach).

Czyli PrestaShop i WooCommerce są w miarę bezpiecznymi systemami CMS, chyba że nie aktualizujemy ich do ostatnich wersji. Najlepiej, aby zaktualizować oprogramowanie e-commerce, gdy tylko pojawi się nowa wersja lub poprawka (najlepiej testować aktualizację na kopii strony np. na poddomenie).

Praktyka instalowania ostatnich aktualizacji odnosi się również do wtyczek i motywów. Korzystanie z przestarzałych wersji tych dodatków może sprawić sytuacje, kiedy przez te wtyczki będą włamywać się do strony.

Co jest najlepsze dla biznesu?

Niestety nie ma jednego uniwersalnego systemu e-commerce dla każdego sklepu. Zarówno PrestaShop, jak i WooCommerce są darmowe w podstawowych funkcjach i mają dużo rozszerzeń dla małych i dużych sklepów.

Żadna z platform nie oferuje dedykowanego wsparcia technicznego, jednak jest to równoznaczne z wykorzystaniem oprogramowania Open Source.

Jednak WooCommerce wygrywa, jeśli chodzi o rozszerzalność, ponieważ WordPress oferuje szeroką gamę wtyczek i motywów, aby dostosowywać sklep internetowy. Użytkownicy WooCommerce mogą również korzystać z dedykowanego hostingu zoptymalizowanego do WordPress.

Na przykład, każdy pakiet w Hostovita umożliwia automatyczne instalowanie WordPress + WooCommerce podczas konfigurowania nowej strony internetowej. Dodatkowo, klient otrzymuje dostęp do dedykowanej pomocy z WordPress w przypadku jakichkolwiek problemów.

Podsumowując:
Jeżeli poszukiwane jest rozwiązanie ecommerce z zaawansowanymi funkcjami, takimi jak obsługa wielu języków lub narzędzi marketingowych, to Prestashop może być dla najlepszym wyborem. Jeżeli jednak potrzebujesz łatwego w obsłudze systemu CMS z optymalizacją SEO, to WordPress+Woocommerce może być lepszym rozwiązaniem.