15 sty

Jak zabezpieczyć stronę przed kopiowaniem?

kopiowanie-strony

Na jakościową treść na stronie lub blogu cały czas polują konkurenci aby ją skopiować na własną stronę, czasami nawet bez dodania linku do źródła lub autora. I taka akcja może doprowadzić do sytuacji, że strona konkurencji może okazać się wyżej w wynikach wyszukiwania chociaż była początkowo przygotowana i opublikowana na naszej stronie. Dlatego opiszemy sposoby na to, jak zabezpieczyć własną stronę przed kopiowaniem treści z niej.

Dlaczego należy chronić treść na stronie

Może wydarzyć się sytuacja że przygotujemy ciekawy i wartościowy artykuł do naszego bloga, ale za jakiś czas ktoś go skopiuje na stronę, która ma więcej wejść i częściej ktoś się odsyła do niej. Według logiki – wyszukiwarka powinna proponować link na nasz artykuł ponieważ on pojawił się najpierw na naszej stronie. Jednak skopiowany artykuł może okazać się wyżej w wynikach wyszukiwania przez wyższe pozycje domeny konkurencji, lepsze SEO, a dla naszej strony nowy artykuł nie przyciągnie więcej użytkowników.

Czy kopiowanie treści szkodzi stronie?

Kradzież treści z naszej strony powoduje kilka poważnych problemów, które przekładają się na straty finansowe.

Mniejszy ruch na stronie

Podczas wyboru tematu lub słów kluczowych dla nowego artykułu do naszego bloga robimy analizę ilości wyszukiwań w Google i robimy prognozę ile otrzymamy nowych użytkowników z wyszukiwarki dziennie lub miesięcznie. Jeżeli artykuł został skopiowany do konkurencji to w wynikach będą widoczne kilka odpowiednich stron i ruch będzie się dzielił pomiędzy pierwszymi wynikami. Przy czym może wydarzyć się taka sytuacja, gdy konkurent jako pierwszy wysłał informacje o nowej stronie do robotów i jego strona będzie bardziej widoczna i zajmie wyższą pozycje w Google.

Produkt Turbo VPS z procesorami do 5 Ghz sprawia, że strony oraz bazy danych będą działały jeszcze szybciej! Z kodem RABATNABLOG dostaniesz dodatkowy rabat 15% przy składaniu zamówienia.

Utrata zaufania

Użytkownik po odwiedzeniu kilku stron z wyników wyszukiwania w poszukiwaniu najlepszej strony/odpowiedzi na Swoje zapytanie może zauważyć że w kilku miejscach jest ta sama treść, co może spowodować utratę zaufania do tych stron. Albo po prostu odwiedzający może błędnie zidentyfikować gdzie pojawił się interesujący go artykuł i kto jest jego prawdziwym autorem, i co może spowodować negatywne komentarze i opinie o stronie.

Techniczne zabezpieczenie treści

Najczęściej kopiowaną treścią jest tekst. Kradną go całkowicie bez edycji lub zmieniając dla siebie dodając własne słowa kluczowe lub bloki z tekstami. Dlatego istnieje wiele sposobów jak zabezpieczyć treść.

Dodanie linków z źródłem

Większość na pewno spotkała się z tą metodą: po wklejeniu skopiowanego tekstu automatycznie na końcu dodaje się zdanie “skopiowano z  https://zrodlo.pl/…”. Ta funkcja może być zapisana w  kodzie strony, w specjalnych skryptach, albo jest dołączana wtyczką. Na przykład dla WordPress można użyć wtyczkę Append Link on Copy.

Jeśli treść będzie kopiowana ręcznie – linki na pewno zostaną usunięte. Taki sposób niestety może zdenerwować niektórych użytkowników, ponieważ chcąc wysłać interesujący akapit znajomym – dodaj się link.

Jednak w przypadku automatycznego zbierania tekstów ta metoda może się przydać, bo spowoduje wzrost ilości linków zewnętrznych na naszą stronę. Co prawda, jest mało prawdopodobne, aby linki znalazły się na stronach wartościowych o dobrej reputacji dla wyszukiwarek. Zwykłe metodę parsowania wykorzystują dla niewiarygodnych stron.

Wykorzystanie nazwy firmy w tekście

Jeżeli jest to możliwe, organicznie dodawać nazwę firmy, marki lub unikatowych produktów w tekście artykułu. Podczas kopiowania takiego tekstu człowiek będzie musiał go edytować, to oczywiście nie zabezpieczy tekst, ale będzie wymagało więcej pracy przy kopiowaniu.

Zakaz kopiowania przy pomocy skryptu

Możemy zamieścić na stronie skrypt, który zabezpieczy tekst przed kopiowaniem przy pomocy JavaScript, html. Aby wyłączyć możliwość kopiowania prawym przyciskiem myszki lub klawiaturą:

<script>
window.addEventListener("load", function(){
 // no-copy - identyfikator elementu dla którego chcemy wyłączyć kopiowanie
 var target = document.getElementById("no-copy");
 
 // wyłączenie prawego przycisku myszki
 target.addEventListener("contextmenu", function(evt){
 evt.preventDefault();
 }, false);
 
 // wyłączenie buforu kopiowania
 target.addEventListener("copy", function(evt){
 // możemy zmienić tekst poniżej
 evt.clipboardData.setData("text/plain", "Kopiowanie nie jest dozwolone na tej stronie");
 // wyłącza standardową metodę kopiowania
 evt.preventDefault();
 }, false);
});
</script>
 
<style>
/* wyłączamy tło dla zaznaczonego tekstu */
#no-copy {
 user-select: none;
}
#no-copy::selection {
 background: none;
}
#no-copy::-moz-selection {
 background: none;
}
</style>
 
<p>
 Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
</p>
<p id="no-copy">
 Ten blok z tekstem nie można skopiować.
</p>

 

Taki skrypt uniemożliwi kopiowanie, zaznaczanie tekstu, a także otwieranie menu kontekstowego prawym przyciskiem myszy. Oczywiście można go obejść, otwierając kod źródłowy strony w przeglądarce. Takie ograniczenia może znacznie zmniejszyć ilość osób, którzy potrafią kopiować przez kod.

Wyłączenie możliwości zaznaczania tekstu w CSS

Przy pomocy specjalnych stylów w CSS możemy wyłączyć możliwość zaznaczania tekstu myszką. Ta metoda jest prostsza od poprzedniej, ponieważ wymaga mniej czasu:

.noselect {
 -webkit-touch-callout: none; /* iOS Safari */
 -webkit-user-select: none; /* Safari */
 -khtml-user-select: none; /* Konqueror HTML */
 -moz-user-select: none; /* Starsze wersje Firefox */
 -ms-user-select: none; /* Internet Explorer/Edge */
 user-select: none; /* Chrome, Edge, Opera i Firefox */
}

Tak by wyglądał wtedy tekst w HTML:

<p>
 Możemy zaznaczyć.
</p>
<p class="noselect">
 Nie można zaznaczyć.
</p>

Informowanie innych stron (ping`owanie) i CrossPosting

W pierwszej kolejności należy wysłać nową stronę do indeksu wyszukiwarek przy pomocy narzędzi webmasterów: Google Search Console lub Bing Webmaster Tools.

URL Inspection - Google

Crossposting w sumie jest każdą aktywnością związaną z udostępnianiem linku na nowy artykuł lub stronę na innych stronach, może to być dzielenie się na Facebook czy Twitter, albo link w komentarzach na forach. Czyli można udostępnić linki na własnych profilach sieci społecznościowych i poprosić znajomych lub współpracowników podzielić się nimi. Najważniejsze aby teksty tych postów z linkami nie były takie same na wszystkich stronach.

Jeżeli znajomi prowadzą własne blogi lub strony, można się umówić z nimi na wymianę linkami na pewne strony lub domeny, aby wzajemnie pomóc w pozycjonowaniu stron.

Istnieją również specjalne strony, które możemy “pingować” aby pomogły w indeksowaniu nowych artykułów. Takie serwisy wysyłają do robotów żądania, że przesłana strona musi być ponownie odwiedzona przez robota.

Najbardziej popularne tzw. pingatory:

– Ping FeedBurner. Musimy wpisać adres URL strony, a pingator wyśle zapytanie do Google.

 

FeedBurner - Ping FeedBurner

Link – https://feedburner.google.com/fb/a/ping

– PubSubHubbub. Specjalny protokół, który wysyła powiadomienia o nowych publikacjach na stronie. Aby go skonfigurować, najlepiej skorzystać z usług programisty, ale jeśli strona oparta o WordPress, można zainstalować tą wtyczkę – https://wordpress.org/plugins/pubsubhubbub/ .

Link – https://pubsubhubbub.appspot.com/

Dodanie informacji o autorze

Kolejnym sposobem na zabezpieczenie autorstwa artykułu jest dodanie informacji o autorze na dole artykułu lub pod nazwą.

wordpress-autor

Istnieje kilka opcji dodania tej informacji, ogólnie struktura jest następująca: znak © , imię oraz nazwisko autora, data publikacji. Na przykład, © Jan Kowalski 2021. W podobny sposób można podać nazwę firmy, na przykład © Hostovita.pl, 2021.

Podpis w stopce

Oprócz wskazywania autora artykułu można umieścić podpis w stopce strony, gdzie opiszemy sposoby na wykorzystanie treści strony.

Wszelkie prawa zastrzeżone

 

Jak zabezpieczyć zdjęcia

Zabezpieczyć zdjęcia przed kopiowaniem można na różne sposoby, ponieważ wiadomo ile pracy zajmuje zrobienie jakościowych i ciekawych zdjęć lub grafiki. Można to zrobić tak:

1. Dodać “Watermark” (znak wodny). Jest to najczęściej stosowany sposób ochrony grafiki przed kopiowaniem. Aby go dodać, wystarczy użyć wszystkim znany Adobe Photoshop (lub inny edytor do zdjęć), w którym można dodać przezroczyste logo na widocznej warstwie. Najlepiej dodawać kilka napisów, żeby wyeliminować możliwość przycinania zdjęcia lub obrazu. Dla WordPress są specjalne darmowe wtyczki do automatycznego dodawania znaków wodnych.

Acrylic color paints are in the water

2. Informacja o autorze w “metadata” pliku. Każde zdjęcie zawiera dużo informacji o aparacie i autorze w danych EXIF (data, informacje o aparacie, programie itp.). Przy pomocy danych w EXIF można łatwiej udowodnić kto jest właścicielem grafiki.

exim foto

Serwer Turbo VPS z procesorami do 5 Ghz przyśpiesza strony oraz bazy danych! Z kodem RABATNABLOG dostaniesz dodatkowy rabat 15% przy składaniu zamówienia.

3. Zabezpieczenie dodatkową ukrytą warstwą. Za pomocą Adobe Photoshop można również utworzyć przezroczystą warstwę i nałożyć ją na pierwszy plan obraz za pomocą html i css. Po pobraniu okaże się że została pobrana tylko puste przezroczyste zdjęcie, nie oryginał. Jednak to jest łatwe do obejścia poprzez konsole developera w przeglądarce.

Zabezpieczenie filmów i nagrań przed kopiowaniem

W przypadku filmów, które chcemy dodać na naszą stronę stosowane podobne zalecenia do bezpieczeństwa zdjęć. Dodatkowo można wysłać film na jeden ze specjalnych hostingów wideo, taki jak Youtube lub Vimeo. W opisach filmów na wybranych platformach jest możliwość dodania linków do strony.

Hosting filmów na zewnętrznych serwisach

W przypadku przechowywania filmów i nagrań na specjalnej do tego platformie – przekazujemy jakby obowiązki z ochrony treści wybranemu serwisowi. Mogą to być YouTube lub Vimeo. Vimeo pozwala na określenie domen, na których film będzie dostępny do odtwarzania, jednak darmowy pakiet nie zawiera wszystkich potrzebnych funkcji i będziemy musieli wykupić pakiet premium.

 

Kolejnym sposobem na identyfikacje autora filmu lub nagrania jest dodanie meta-danych we właściwościach pliku, podobnie jak ze zdjęciami.

Jednak jednym z najlepszych sposobów według nas, jest dodanie znaku wodnego (“watermark”) bezpośrednio na filmie, może to być logo lub nazwa firmy na dole. W takim przypadku aby ukryć taki znak – osoba będzie musiała go zamazać, zamieścić swój nad istniejącym lub po prostu odciąć część wideo z logiem.

Wnioski

Niestety nie jesteśmy w stanie ochronić naszą treść i zabezpieczyć się od kopiowania w 100%, ale to nie oznacza że nie musimy stosować żadnych zabezpieczeń z naszego artykułu. Zachęcamy do tworzenia unikatowych i przydatnych treści dla użytkowników z dodaniem autora, ważne jest aby nie kopiować po prostu tekst, stosować przynajmniej “copywriting” wybranych akapitów.